Aktualizacja PageRank
Wygląda na to, że w ciągu ostatnich paru dni odbyła się aktualizacja Google PageRank. Świadkami takiej operacji jesteśmy zwykle raz na kwartał. Jednak nie istnieją żadne oficjalne informacje z Google kiedy i na jakiej zasadzie PageRank jest aktualizowany. Jest to zapewne spora operacja obliczeniowa, bo w przeciwnym wypadku PR mógłby być aktualizowany częściej.
PageRank
Jeśli już przy PR jesteśmy to warto coś więcej o nim napisać. Historycznie parametr ten odgrywał rolę. Został on opracowany przez jednego z założycieli Google czyli Larry’ego Page i to właśnie od jego nazwiska pochodzi ta nazwa, a nie jak wielu przypuszcza od „page” (ang. „strona”). Pierwotnie PR był przełożeniem na realia internetowe realiów akademickich. Mianowicie przyjęto założenie, że jeśli do jakiegoś tekstu/strony odwołuje się wiele innych tekstów, to wskazuje to iż jest on dobrej jakości. Idea ta wzięła swój pierwowzór w książkach akademickich, które w przypisach zawierały odwołania do innych książek i autorów, niejako polecając ich. Google przeniosło tą zależność do świata cyfrowego, wprowadzając dodatkowo wartościowanie stron polecających.
Jak podnieść PageRank ? Możemy to zrobić zasadniczo na dwa sposoby, a najlepiej je połączyć. Po pierwsze możemy stworzyć unikalną stronę, o dobrej strukturze wewnętrznej (kod zgodny ze standardami) z indywidualną grafiką i przede wszystkim z unikalną dobrą jakościowo treścią. Po drugie wystarczy, że zdobędziemy kilka/naście mocnych linków do naszej strony. To znaczy linków ze stron posiadających wysoki wskaźnik jakości i wiarygodności w Google. Oczywiście na efekty przyjdzie nam poczekać do najbliższej aktualizacji.
Obecnie sytuacja z PageRank wygląda w ten sposób, że trudno zaobserwować istotny wpływ tego parametru na pozycję strony. Większość specjalistów SEO skłania się ku twierdzeniu, że parametr ten jest absolutnie nieistotny przy pozycjonowaniu. Natomiast jeśli jest faktycznie nic nie znaczącym „zielonym paskiem” to nasuwają się pytania: dlaczego jest aktualizowany i czemu wszyscy wolą mieć wyższy niż niższy PR ?;) Moim zdaniem pełni on funkcję bardziej wizerunkową niż realną. Może wskazywać, że strona o wysokim PR zawiera dobrą treść, ma „dobry kod” lub jest linkowana przez inne strony o wysokim autorytecie.