Nowe suwnice w porcie w Gdyni

0
307
Nowe suwnice w porcie w Gdyni

Niedawno port w Gdyni dokonał ciekawej transakcji. Mianowicie chodzi i to, że w końcówce września z Amsterdamu wyruszył zestaw holowniczy mający na pokładzie dwie suwnice, które ostatecznie mają być montowane na terenie terminala kontenerowego. Suwnice wyprodukowano dla amsterdamskiego portu, zwanego wcześniej Ceres Paragon. Ale port ten zamknięto w roku 2012, i od tego czasu nie był prawie wcale wykorzystywany. Stąd też właściciele portu postanowili o sprzedaży niektórych elementów niektórych jego elementów tam, gdzie zrobiony z nich będzie jakiś użytek. Okazało się w międzyczasie, z oferty portu w Amsterdamie skorzystała nie tylko Gdynia, lecz także inne portowe miasta, część wyposażenia popłynęła bowiem na Wyspy Kanaryjskie i do Północnej Hiszpanii. A zamówione suwnice są urządzeniami nabrzeżowymi z grupy „super-post-panamax”, mogą one obsługiwać jednostki mające do dwudziestu dwóch rzędów kontenerów na pokładzie, czyli akurat takie, jakie odwiedzają gdyński port. Jeszcze we wrześniu kupione urządzenia dotarły bezpiecznie na miejsce docelowe i obecnie odbywa się ich montaż.

Takich transakcji nie ma zbyt dużo, gdyż rzadko tak po prostu zamyka się porty. Ale jeśli chodzi o Amsterdam taka sytuacja miała miejsce, negatywne opinie zaczęły się bowiem pojawiać na etapie planowania inwestycji. Sam port został bardzo nowatorsko wykonany, gdyż suwnice mogły obsługiwać pokład jednostek z dwóch stron dając tym samym dużą szybkość rozładunku. Lecz okazało się, że w Amsterdamie zainteresowanie obsługą dużych kontenerowców jest zbyt małe. W dużym stopniu wzięło się to z tego, że całkiem niedaleko zlokalizowany jest największy port w tej części Europy, to znaczy Rotterdam. Pewne ograniczenie stanowiła także głębokość kanału dopływowego, ze względu na przebiegającą pod spodem trasę kolejową nie było możliwości jego pogłębienia. Wszystkie te czynniki spowodowały, że ten port nie uzyskał nigdy szczytu swoich możliwości przeładunkowych. W ciągu ostatnich lat działania był używany do obsługi barek, a po ostatecznym zamknięciu jako postojowe nabrzeże.